Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany wraz z dokładnymi datami, które zostały lub zostaną wprowadzone przez tzw. pakiet mobilności.
Harmonogram zmian
- 20 sierpień 2020 – Zmiany dotyczące czasu jazdy, odpoczynków oraz tachografów
- Odstępstwo pozwalające wykonać dwa skrócone tygodniowe odpoczynki z rzędu za granicą.
- Obowiązkowa organizacja powrotu kierowcy do bazy lub domu maksymalnie co 4 tygodnie lub po skorzystaniu z dwóch tygodniowych skróconych odpoczynków z rzędu.
- Uszczegółowienie zakazu odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych (ponad 45 godzin) w kabinie pojazdu.
- Możliwość przedłużenia czasu jazdy dziennej oraz tygodniowej o 1 lub 2 godziny podczas powrotu na bazę na odpoczynek tygodniowy.
- Możliwość przerwania odpoczynku tygodniowego skróconego oraz regularnego (pod dodatkowymi warunkami) na promie. Konieczność oznaczania odpoczynków promowych.
- Konieczność rejestrowania wszystkich czynności wpisem manualnym na karcie kierowcy, łączenie z czasem urlopu oraz zwolnienia chorobowego.
- Dodatkowe wyłączenia z rozporządzenia 561/2006 dotyczące pojazdów do dostarczania. betonu towarowego czy też pojazdów do przewozu maszyn budowlanych (w promieniu 100 km od bazy).
- 2 luty 2022 – Zmiany w delegowaniu kierowców
- Określenie kiedy kierowca jest delegowany – kabotaż oraz cross-trade.
- Określenie włączeń z delegowania – tranzyt oraz przewozy bilateralne (z wyjątkami).
- Brak możliwości zaliczania diet i ryczałtów na poczet wynagrodzenia zagranicznego (duży wzrost kosztów pracowniczych).
- Konieczność wypłaty wszystkich dodatków tak jak dla kierowcy zagranicznego (np. z układów zbiorowych), a nie tylko płacy minimalnej.
- Brak konieczności ustanawiania przedstawiciela.
- Jednolity system zgłoszeń kierowców (poprzez system europejski IMI).
- Brak konieczności tłumaczenia dokumentów na języki inne niż angielski.
- Konieczność rejestracji przekroczeń granic przez kierowców korzystających z tachografów cyfrowych (konieczne zatrzymanie w najbliższym bezpiecznym miejscu po przekroczeniu granicy i wprowadzenie symbolu kraju).
- 21 luty 2022 Zmiany w dostępie do rynku
- Obowiązek powrotu każdego pojazdu na bazę raz na maksymalnie 8 tygodni
- 4-dniowy zakaz kabotażu tym samym pojazdem w tym samym kraju
- max. do 20 maja 2022 – Pojazdy lekkie
- Wprowadzenie wymogu uzyskania licencji oraz innych wymogów związanych z wykonywaniem zawodu przewoźnika drogowego (zabezpieczenie finansowe na każdy pojazd, baza operacyjna, certyfikat kompetencji zawodowych, itp.) dla przewozów międzynarodowych rzeczy pojazdami od 2,5 do 3,5 tony DMC.
- 21 sierpień 2023 – tachografy inteligentne 2-giej generacji
- Obowiązek montażu tachografów inteligentnych 2-giej generacji dla nowych pojazdów
- 31 grudzień 2024 – wymiana tachografów i wydłużona kontrola
- Obowiązek wymiany tachografów analogowych oraz cyfrowych (sprzed 06.2019) w transporcie międzynarodowym.
- Wydłużenie okresu kontroli drogowej z 28 na 56 dni wstecz.
- 21 sierpień 2025 – wymiana tachografów cd.
- Obowiązkowa wymiana tachografów inteligentnych 1 generacji na tachografy inteligentne 2-giej generacji.
- 1 lipiec 2026 – tachografy i limity w pojazdach lekkich
- Obowiązek montażu tachografów oraz stosowania się do zasad rozporządzenia 561/2006 (czas jazdy i odpoczynku) w pojazdach od 2,5 do 3,5 tony DMC w międzynarodowym transporcie rzeczy.
Pakiet mobilności przyniesie w najbliższych miesiącach i latach jeszcze więcej zmian dla przewoźników – związanych m. in. z nowymi narzędziami kontroli dla inspektorów, czy możliwością utraty dobrej reputacji. Obecnie w Polsce trwają prace legislacyjne wprowadzające zasady pakietu do rodzimych przepisów, np. wysokie kary za odpoczynki tygodniowe w pojeździe, czy za brak dokumentacji związanej z powrotami kierowców. W projekcie zmian zawarto też likwidację delegacji dla kierowców.
W kolejnych artykułach będziemy zgłębiać poszczególne kwestie.
Leave a reply