18 sierpnia 2025 jest ostatnim dniem, w którym w transporcie międzynarodowym wykonywanym w innych krajach UE, Norwegii, Wielkiej Brytanii lub Szwajcarii w którym można wykonywać przewozy bez najnowszego tachografu. Od 19 sierpnia 2025 w tych przewozach w pojazdach ciężarowych oraz autobusach będą wymagane wyłącznie tachografy G2V2.
Brak okresu przejściowego
Na dzień pisania artykułu, czyli 18.08.2025 nie ma żadnych informacji o wdrożeniu jakiegokolwiek okresu przejściowego. KE już wcześniej zapowiadała, że nie ma problemu z dostępnością warsztatów oraz urządzeń, w związku z tym nie planuje żadnego wydłużenia terminu wymiany tachografów. Wygląda na to, że już od 19 sierpnia 2025 roku służby kontrolne będą nakładać kary za brak wymienionego tachografu. Co ważne – korzystając z możliwości odczytania niektórych danych z tachografu zdalnie za pomocą urządzeń DSRC służby mogą bez zatrzymywania pojazdu stwierdzić jaki tachograf jest zainstalowany.
Jak sprawdzić czy zainstalowany jest tachograf G2V2?
Najprostszym i najszybszym sposobem weryfikacji tego jaki tachograf jest zainstalowany w pojeździe jest zrobienie wydruku z tachografu (wydruk -> pojazd) z np. ostatniego dnia. Jeśli tachograf jest najnowszym tachografem G2V2 to na górze wydruku będzie taka informacja. Jeśli tachograf jest starszy to nie będzie napisu “G2V2”.
Przykład wydruków z wymaganych w transporcie międzynarodowym tachografów G2V2:
- Stoneridge

- Continental/VDO

Kolejny etap – tachografy w busach
Kolejnym etapem wymaganym zgodnie z przepisami wprowadzonymi w ramach tzw. pakietu mobilności będzie obowiązek wyposażenia tzw. busów, czyli pojazdów lub zestawu pojazdów od 2,5t. do 3,5t DMC wykonujących międzynarodowy transport rzeczy w tachografy G2V2 od 1 lipca 2026 roku. Wraz z tachografami będzie to oznaczało objęcie tych kierowców obowiązkiem rejestracji i przestrzegania m. in. zasad dotyczących czasu jazdy i odpoczynku wynikających z rozporządzenia 561/2006.