W ostatnim czasie informowaliśmy Państwa o zmianach w liczeniu wynagrodzeń kierowców międzynarodowych, które obowiązują już od 19 sierpnia br., i które pozwalają na obniżenie kosztów pracowniczych (https://brk.pl/zmiany-w-liczeniu-wynagrodzen-kierowcow-od-19-sierpnia-2023). Tą samą ustawą zostały wprowadzone również nowe obowiązki związane z delegowaniem dla firm z innych krajów, którzy wykonują przewozy na terytorium Polski. Wysokie kary za niezgodności związane z nowymi obowiązkami mają spowodować lepszą ochronę polskiego rynku transportowego.
Nowe obowiązki dla przewoźników z innych krajów UE
Podstawowym obowiązkiem przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie (poza zapewnieniem delegowanemu kierowcy odpowiednich warunków zatrudnienia) zgłoszenie delegowania tego kierowcy najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania, przy użyciu interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), Dodatkowym obowiązkiem ww. przewoźnika będzie zapewnienie, aby kierowca podczas delegowania dysponował określonymi dokumentami w postaci papierowej lub elektronicznej – co będzie pozwalać na kontrolę przestrzegania wymogów wprowadzanych ustawą w trakcie kontroli drogowej.
Nowe obowiązki dla przewoźników z krajów trzecich
Przepisy ustawy określają również obowiązki przewoźników drogowych z państw trzecich delegujących kierowców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz delegowanych kierowców. Zgodnie z art. 1 ust. 10 dyrektywy 2020/1057 przedsiębiorstwa transportowe mające siedzibę w państwie niebędącym państwem członkowskim nie mogą być traktowane w sposób bardziej uprzywilejowany niż przedsiębiorstwa mające siedzibę w państwie członkowskim, w tym w trakcie wykonywania przewozów na podstawie umów dwustronnych lub wielostronnych przyznających dostęp do rynku unijnego lub jego części.
Przewoźnik drogowy z państwa trzeciego delegujący kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie składał do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszenie delegowania kierowcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego, każdorazowo, najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania, przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego na stronie internetowej (https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1670). Zgłoszenie delegowania kierowca musi mieć przy sobie w wersji papierowej podczas wykonywania przewozów na terytorium naszego kraju.
Nowe obowiązki dla kontrolujących
System kontroli delegowania kierowców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie obejmował kontrolę drogową – wykonywaną przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz kontrolę prawidłowości delegowania oraz warunków zatrudnienia kierowców delegowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wykonywaną przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.
Taryfikator dla zagranicznych przewoźników i ich kierowców
Kierowca, który nie przedstawi w trakcie kontroli drogowej potwierdzenia delegowania, podlega karze grzywny w wysokości 500 zł, Przewoźnik drogowy delegujący kierowcę na terytorium Polski z naruszeniem obowiązków lub warunków określonych w przepisach podlegają karze pieniężnej w wysokości od 4000 zł do 7000 zł za każde naruszenie (4000 zł za braki oraz błędy w zgłoszeniach, 6000 zł za niezgłoszenie, 7000 zł za fałszowanie zgłoszeń).
Wyłączenia z nowych obowiązków
Dla przewoźników z UE wyłączone ze zgłaszania są przewozy tranzytem, przewozy bilateralne oraz maksymalnie dwie dodatkowe operacje cross-trade w ramach przewozów bilateralnych.
Dla przewoźników z krajów trzecich z nowych obowiązków wyłączone są jedynie przewozy tranzytem.
Opisywane powyżej zmiany obowiązują od 19 sierpnia 2023 roku.
Źródło: Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001523)