UE podpisała 17 stycznia porozumienie z Ukrainą, na mocy którego ukraińscy przewoźnicy międzynarodowi będą mogli korzystać z inteligentnych tachografów (G2). Do tej pory korzystali z tachografów analogowych oraz cyfrowych (G1) – zgodnie z międzynarodową umową AETR. Nie będzie obowiązku wymiany obecnych tachografów, przejście i używanie nowszych urządzeń będzie dobrowolne.
Porozumienie rozwiązuje głównie problemy przewoźników ukraińskich, którzy kupując pojazdy na zachodzie, które były już wyposażone w tachografy inteligentne (G2) mieli problem przede wszystkim z kalibracją tych urządzeń. W praktyce, Ci przewoźnicy z Ukrainy, którzy pozostali przy tachografach inteligentnych w zakupionych pojazdach musieli wykonywać kalibrację tachografu w którymś z krajów UE. Wynika to z faktu, że w krajach trzecich, objętych umową AETR wydawane są wyłącznie karty G1, a do kalibracji tachografu G2 wymagana jest karta warsztatowa generacji 2-giej.
Z tachografów G2 inspekcje mogą odczytać więcej informacji -> przede wszystkim o położeniu pojazdu w poszczególnych punktach, mogą także odczytać zdalnie niektóre dane sugerujące manipulacje. Nowszy tachograf jest także lepiej zabezpieczony przed ew. manipulacjami.
Jeśli w Ukrainie będą wydawane karty G2 to spory plus dla kierowców z tego kraju zatrudniających się w polskich firmach transportowych, szczególnie dlatego, że tylko najnowsze karty kierowcy posiadają pamięć na zapis automatycznych przekroczeń granic z najnowszych tachografów.
Źródło i więcej informacji:
- https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/road-transport-eu-and-ukraine-sign-decision-extend-smart-tachograph-ukrainian-hauliers-2025-01-17_en?prefLang=pl&etrans=pl
- https://trans.info/pl/ukrainscy-przewoznicy-przejda-na-inteligentne-tachografy-403999
- https://logistyka.rp.pl/regulacje-ue/art41730831-inteligentne-tachografy-dla-ukrainskich-ciezarowek