14 października 2025 zostało opublikowane rozporządzenie, które wprowadza zasady udzielania dofinansowania do wymiany tachografów w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
W pierwszej kolejności pomoc de minimis będzie udzielona uprawnionym przewoźnikom drogowym na refinansowanie wyposażenia w inteligentne tachografy maksymalnie dziesięciu właściwych pojazdów zgłoszonych przez jednego uprawnionego przewoźnika drogowego do licencji wspólnotowej, niezależnie od wielkości firmy.
W drugiej kolejności pomoc de minimis jest udzielana wszystkim uprawnionym przewoźnikom drogowym na pozostałe właściwe pojazdy bez ograniczenia ilości tachografów.
Najważniejsze liczby podane przez Ministerstwo Infrastruktury
- Maksymalna kwota dotacji to 3 000 zł na pojazd.
- Pula środków przeznaczona na realizację ww. inwestycji w ramach KPO wynosi 319 678 800,00 zł.
- Powyższe umożliwi objęcie wsparciem 106 599 pojazdów użytkowanych przez polskich przewoźników drogowych, w których wymieniono tachografy na najnowsze urządzenia rejestrujące, tj. tachografy inteligentne wersji drugiej (G2V2).
- Szacuje się, że w Polsce w uprawnionych warsztatach wymieniono ok. 150 000 tachografów. Przyjmując ww. założenia ok. 70% pojazdów, w których wymieniono tachografy kwalifikuje się do objęcia wsparciem.
Założenia dofinansowania:
- Program dotyczy tylko tachografów G2V2 montowanych po raz pierwszy (Nie dotyczy nowych pojazdów kupowanych już z nowymi tachografami)
- Dofinansowanie przysługuje dla pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowej (oznacza to, że dofinansowanie nie przysługuje przewoźnikom krajowym oraz firmom wykonującym przewóz na potrzeby własne).
Jakie dane i dokumenty będą potrzebne?
- Informacje o firmie, w tym adres, NIP, numer licencji wspólnotowej, numer teczki z GITD, numer rachunku bankowego;
- Dane osoby uprawnionej do reprezentowania uprawnionego przewoźnika drogowego i do logowania do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zawierające jej imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer PESEL;
- Numery rejestracyjne pojazdów, w których został wymieniony tachograf, numer identyfikujący tachograf
- Dane dotyczące uprawnionego instalatora lub warsztatu, który wyposażyli właściwy pojazd w inteligentny tachograf (dane firmy, NIP, numer zezwolenia)
- Oświadczenie przewoźnika o wyposażeniu pojazdu we właściwy tachograf;
- Potwierdzenie wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf;
- Wydruk danych technicznych z tachografu.
- Oświadczenia i ew. zaświadczenia o otrzymanej pomocy publicznej.
Czym jest pomoc de minimis?
- To forma wsparcia publicznego, która nie wymaga zgody Komisji Europejskiej.
- Limit: 300 000 euro w ciągu 3 lat na firmę.
- Trzeba wykazać wcześniej otrzymane wsparcie de minimis lub jego brak.
Kiedy ruszy pierwszy nabór?
Data rozpoczęcia pierwszego naboru nie została jeszcze określona. Obecnie GITD jest w trakcie przekazania danych o uprawnionych przewoźnikach do otrzymania pomocy do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która przeprowadzi proces przyznawania środków.
Cały proces przyznawania środków będzie się odbywał drogą elektroniczną poprzez system teleinformatyczny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z wykorzystaniem formularza elektronicznego. Logowanie do tego systemu obywa się z wykorzystaniem usługi publicznej profilu zaufanego: login.gov.pl.
Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc de minimis jest udzielana na podstawie umowy uprawnionemu przewoźnikowi drogowemu, z uwzględnieniem kolejności złożonych wniosków w ramach pierwszego i uzupełniającego naboru.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekaże do publicznej wiadomości na stronie Biuletynu Informacji Publicznej informację o terminie pierwszego lub uzupełniającego naboru wraz z regulaminem danego naboru, w terminie nie późniejszym niż 14 dni przed rozpoczęciem danego naboru.
Pełna treść rozporządzenia: https://dziennikustaw.gov.pl/D2025000138501.pdf