Zgodnie z art. 9a dyrektywy nr. 96/53/WE pojazdy ciężarowe mogą być dłuższe od standardowych wymiarów określonych w przepisach pod warunkiem że ich kabiny zapewniają lepsze własności aerodynamiczne, efektywność energetyczną i większe bezpieczeństwo.
Art. 9a dyrektywy nr. 96/53/WE:
Jednym z przykładów pojazdu spełniającego w/w wymagania jest DAF XG+. W przypadku pracy tego ciągnika z pełnowymiarową naczepą, zestaw o około 40 centymetrów przekracza standardową długość. W przypadku poruszania się takim zestawem warto wiedzieć gdzie znajduje się tabliczka potwierdzająca zgodność z przepisami art. 9a wspomnianej dyrektywy. Pozwoli to rozwiać ew. wątpliwości służb kontrolnych, które mogą nie wiedzieć czy dany pojazd spełnia odpowiednie wymagania. Potwierdzenie umieszczone jest na naklejce homologacyjnej, za lewym narożnikiem kabiny, pod naklejką z numerem VIN i parametrami tonażowymi:
Obecnie ten temat dotyczy także np. Volvo FH Aero, Renault Gamy T w elektrycznej wersji E-Tech oraz Mercedesa Actrosa szóstej generacji. W ostatnim czasie pojawiły się doniesienia, że w Belgii zdarzają się zatrzymania, prowadzące do wszczęcia postępowania o przekroczenie dopuszczalnej długości zestawu – pomimo tego, że pojazd spełnia wszystkie warunki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
By uchronić się przed takimi problemami, w trakcie kontroli należy wskazać na unijne rozporządzenie 2007/46/EG, obowiązujące od 7 maja 2020 roku. Poniżej zamieszczamy dokument, wyjaśniający dlaczego nowe DAF-y są dłuższe, wskazujący odpowiednie zapisy w prawie unijnym oraz belgijskim, a nawet uzupełniony dokładnymi wyliczeniami, pokazującymi jak długi może być DAF XG/XG+ w poszczególnych konfiguracjach lub typach zestawów. Większość informacji zawarto w języku niderlandzkim oraz francuskim, ale dodatkowe wyjaśnienie podano też po angielsku. Plik do pobrania poniżej:
Źródło: https://40ton.net/belgowie-zarzucaja-daf-om-xg-przekraczanie-norm-dlugosci-jak-sie-wytlumaczyc/