Prezes ZMPD Jan Buczek oraz Prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wystosowali wspólny apel do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w sprawie dofinansowania do wymiany tachografów, przedstawiając najważniejsze argumenty przemawiające za koniecznością partycypowania państwa w koszcie wymiany tego urządzenia.
Do tego warto podkreślić, że średnia cena montażu nowego tachografu w używanych pojazdach to koszt ok. 5 tys. zł. W obecnej sytuacji poniesienie takiego wydatku przez firmy spowoduje dalsze pogorszenie kondycji polskiego transportu drogowego.
Czasu na wymianę tachografu coraz mniej. Przypomnijmy, że od sierpnia 2023 r. w UE w nowych samochodach ciężarowych i autobusach muszą być montowane najnowsze tachografy. W przypadku pojazdów wyposażonych w starsze tachografy, czyli analogowe lub cyfrowe pierwszej generacji (montowane do czerwca 2019) operacja wymiany tachografu w transporcie międzynarodowym musi się odbyć do 31 grudnia 2024 r. Przewoźnicy, którzy nabyli pojazdy z tachografami inteligentnymi I generacji (montowane od czerwca 2019 do sierpnia 2024), będą musieli je wymienić do 18 sierpnia 2025 r.
Poniżej pełna treść wspólnego apelu ZMPD i TLP: