Na oficjalnych stronach komisji europejskiej są opublikowane dokumenty w ramach TRACE 2, które objaśniają zmiany legislacyjne wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności przyjętego w lipcu 2020 r. Te dokumenty mają służyć jako podstawa szkolenia funkcjonariuszy kontrolujących czas pracy kierowców we wszystkich krajach UE. Kluczowym celem tych wyjaśnień jest zapewnienie wspólnego zrozumienia obowiązujących przepisów oraz ich spójnego i skutecznego egzekwowania w całej UE.
Jeden z pośród kilku ważnych obszernych dokumentów odnosi się do zasad dostępu do rynku, opisując szczegółowo zasady kabotażu. W poniższym artykule skupimy się na zasadach liczenia okresów wyrażonych w dniach, gdyż rodzi to sporo pytań i wątpliwości, a wg. wyjaśnień w dokumentach TRACE2 nie są to ani dni kalendarzowe, ani dni robocze.
Zasady liczenia dni
Można wyróżnić trzy główne zasady liczenia dni:
1. Rozpoczęcie liczenia limitu dni – W przypadku gdy termin jest wyrażony w dniach to liczenie limitu obliczamy nie od momentu zaistnienia zdarzenia (np. rozładunek), lecz od dnia następnego.
Przykładowo, gdy ostatni kabotaż został rozładowany we wtorek o godzinie 10:00 to 4 dniowy okres zamrożenia liczymy od środy. Oznacza to, że jeśli załadunek był wcześnie w ciągu dnia, to później okres “cooling off” się wydłuża.
2. Ważne, na jaki dzień przypada koniec okresu – Jeżeli ostatni dzień okresu wyrażonego w dniach jest dniem ustawowo wolnym od pracy, niedzielą lub sobotą, okres ten kończy się wraz z upływem ostatniej godziny następnego dnia roboczego.
Oznacza to, że jeżeli ostatni kabotaż wykonany był we wtorek to koniec okresu 4 kolejnych dni wypada na sobotę. Zgodnie więc z przytoczoną regułą również w poniedziałek nie będzie można wykonać ponownie kabotażu tym samym pojazdem w tym samym kraju. Kolejny kabotaż będzie można wykonać dopiero we wtorek od godziny 00:00, jeśli pojazd będzie uprawniony do tego, czyli po wykonaniu uprzednio transportu miedzynarodowego . Tym samym okres zamrożenia obejmie w tym przykładzie aż 6 dni kalendarzowych.
3. Minimum dwa dni robocze – Dodatkowo każdy obliczany okres dwóch lub więcej dni musi obejmować co najmniej dwa dni robocze.
Oznacza to, że jeśli ostatni kabotaż kończy się w czwartek, a w piątek jest święto to kolejny kabotaż można wykonać dopiero w środę.
Przykłady liczenia wg. w/w zasad dla 4 dniowego okresu zamrożenia:
- C – oznacza operację kabotażu
- (ph) – oznacza święto
- X – oznacza okres, w tym przypadku zakazu wykonywania kabotażu
Z czego wynikają te zasady i do jakich okresów je stosować?
Obliczanie ram czasowych wyrażonych w dniach wynika z Rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającego zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów. Co ważne, powinno się je stosować do liczenia wszystkich terminów wyrażonych w dniach, czyli np.:
- 7 dniowego okresu kabotażu (po wykonaniu transportu międzynarodowego),
- 3 dniowego okresu kabotażu (po wykonaniu transportu międzynarodowego do innego kraju członkowskiego),
- 4 dniowego okresu zamrożenia (cooling-off),
- 56 dni na powrót pojazdu do bazy.
Żródło i wiecej informacji
- Poprzedni artykuł z podstawowymi zasadami kabotażu: https://brk.pl/abc-zasady-kabotazu-w-ue/
- Wyjaśnienia TRACE 2 w zakresie dostępu do rynku [EN]: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/trace-2-guidance-and-training-materials_en
- Pytania i odpowiedzi KE nt. kabotażu: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/market-rules/rules-cabotage-applicable-21-february-2022_en?prefLang=pl&etrans=pl