Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa opublikowała na swojej stronie nowe informacje dotyczące zasad refinansowania wymiany tachografów wraz z regulaminem. Wnioski będzie można składać w terminie od dnia 1 grudnia 2025 r. od godziny 10:00 do dnia 31 stycznia 2026 r do godziny 23:59
Link do oficjalnej informacji, rozporządzenia oraz regulaminu przyznawania dofinansowania: https://www.gov.pl/web/arimr/inwestycje-w-zakresie-bezpieczenstwa-transportu—wyposazenie-pojazdow-w-inteligentny-tachograf
Szczegóły dofinansowania
W pierwszej kolejności pomoc de minimis będzie udzielona uprawnionym przewoźnikom drogowym na refinansowanie wyposażenia w inteligentne tachografy maksymalnie dziesięciu właściwych pojazdów zgłoszonych przez jednego uprawnionego przewoźnika drogowego do licencji wspólnotowej, niezależnie od wielkości firmy. W drugiej kolejności pomoc de minimis jest udzielana wszystkim uprawnionym przewoźnikom drogowym na pozostałe właściwe pojazdy bez ograniczenia ilości tachografów.
Co warto wiedzieć?
- Maksymalna kwota dotacji to 3 000 zł na pojazd. Pula środków przeznaczona na realizację ww. inwestycji w ramach KPO wynosi 319 678 800,00 zł.
- Program dotyczy tylko wymiany tachografów na najnowsze G2V2, które odbyły się w okresie od 21 sierpnia 2023 r. do 17 listopada 2025 r. (Nie dotyczy nowych pojazdów kupowanych już z nowymi tachografami).
- Dofinansowanie przysługuje dla pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowej na dzień sporządzenia listy przekazanej przez GITD do ARiMR. Inspekcja zgodnie z rozporządzeniem miała 10 dni po jego wejściu w życie (15.10.2025) na sporządzenie listy uprawnionych pojazdów.
- Wnioski będzie można składać wyłącznie elektronicznie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na formularzu udostępnionym przez Agencję na PUE pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/.
Jakie dane i dokumenty będą potrzebne?
Zgodnie z opublikowanym regulaminem wniosek zawiera dane niezbędne do udzielenia wsparcia:
1) firmę lub imię i nazwisko oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania wnioskodawcy,
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer REGON,
3) numer licencji wspólnotowej,
4) numer teczki uprawnionego przewoźnika drogowego w systemach teleinformatycznych
prowadzonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego,
5) numer rejestracyjny właściwego pojazdu,
6) numer identyfikujący inteligentny tachograf,
7) numer rachunku bankowego,
8) dane osoby uprawnionej do reprezentowania uprawnionego przewoźnika drogowego i do
logowania do systemu teleinformatycznego Agencji, zawierające jej imię i nazwisko, adres
zamieszkania i numer PESEL;
9) dane dotyczące uprawnionego instalatora lub warsztatu w rozumieniu art. 2 pkt 3 i 9 ustawy
z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. z 2024 r. poz. 1037), którzy wyposażyli właściwy
pojazd w inteligentny tachograf:
a) firmę lub imię i nazwisko podmiotu posiadającego zezwolenie, o którym mowa w art. 10
ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach oraz jego adres;
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer REGON;
c) numer zezwolenia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach,
10) oświadczenie uprawnionego przewoźnika drogowego, że wskazany we Wniosku Właściwy
pojazd został wyposażony w inteligentny tachograf.
Dokumenty niezbędne do załączenia do wniosku:
1) faktury potwierdzające koszty związane z wyposażeniem pojazdu, w tachograf inteligentny,
o którym mowa w rozdziale II rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
2) wydruk danych technicznych z inteligentnego tachografu, w jaki został wyposażony Właściwy
pojazd, w formacie i treści określonych w dodatku 4 załącznika IC do rozporządzenia
wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi
dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich
elementów składowych (Dz. Urz. UE L 139 z 26.05.2016, str. 1, z późń. zm.2));
3) kopie zaświadczeń albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2025
r. poz. 468);
4) informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.