Stoneridge przedstawia tachograf SE5000 Smart 2 OSNMA. Urządzenie drugiej generacji jest przystosowane do obsługi technologii OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), co pozwoli na autoryzowanie pozycji GNSS. Pozwoli to uniknąć problemów np. z fałszowaniem sygnału lokalizacji. Nowy tachograf jest wyposażony w złącze do zewnętrznej anteny GNSS, co pozwoli na uzyskanie lepszego zasięgu, a tym samym pozwoli zmniejszyć liczbę błędów spowodowanych słabym sygnałem.
Tachografy przejściowe i finalne
Obecnie montowane tachografy G2V2 są nazywane tachografami “przejściowymi” i różnią się od “finalnych” brakiem wyposażenia w funkcjonalność autoryzacji pozycji OSNMA. Co ważne aktualnych “przejściowych” tachografów nie trzeba będzie wymieniać, ani aktualizować. W pojazdach obecnie zarejestrowanych nadal będzie można montować tachografy przejściowe. Jedynie producenci nowych pojazdów będą mieli obowiązek montowania tachografów finalnych, z technologią OSNMA, lecz nie wiadomo jeszcze precyzyjnie kiedy to nastąpi, gdyż trzeba poczekać na oficjalną deklaracje o dostępności systemu OSNMA. Po 5 miesiącach od tej deklaracji tachografy finalne będą wymagane w nowych pojazdach.
Aktualizacja tachografów Stoneridge
Oprócz prezentacji nowego tachografu została także udostępniona aktualizacja obecnych tachografów Stoneridge (do wersji 2424) -> to już druga aktualizacja dla tachografów smart2 (G2V2), wcześniejsze wersje oprogramowania to 1214 oraz 1619. Ważne z punktu widzenia przewoźników jest to, że aktualizacja nie jest obowiązkowa, ale jest możliwa i może pomóc, np. jeśli w tachografie wyświetlają się obecnie błędy. Sam proces aktualizacji ma trwać półtorej godziny i nie wymaga ponownej kalibracji.