W ostatnim czasie w mediach pojawiają się doniesienia o przypadkach, gdzie zagraniczny przewoźnik wyposażony był we właściwy, zgodny z przepisami tachograf, a i tak otrzymał za to karę. Wynika z tego, że nawet sami inspektorzy na drodze mają problem ze zrozumieniem przepisów dot. wymiany tachografów.
Kontrola w Czechach
Pierwszy przypadek został opisany w artykule: https://40ton.net/kaucja-za-ciezarowke-z-legalnym-tachografem-problem-z-urzadzeniami-g2v1/ . Sprawa dotyczyła Mercedesa Actrosa, którego data pierwszej rejestracji przypadła 30 stycznia 2023 roku. Zgodnie z obowiązującymi wówczas wymogami, pojazd ten otrzymał inteligentny tachograf pierwszej generacji, w skrócie zwanej G2V1. Urządzenia tego typy oferują już funkcje zdalnej kontroli i lokalizacji satelitarnej, ale to są funkcje mniej precyzyjne oraz gorzej zabezpieczone niż w przypadku generacji drugiej, zwanej G2V2. Dlatego Unia Europejska postanowiła zarządzić wymianę takich tachografów z pewnym opóźnieniem, w okresie do 18 sierpnia 2025 roku.
Tymczasem czeskie służby zatrzymały Actrosa do kontroli i potraktowały go tak samo, jak znacznie starsze samochody ciężarowe, sprzed rocznika 2019, oryginalnie otrzymujące tachografy bez inteligentnych funkcji. Dlatego Czesi oczekiwali, że tachograf będzie tu już wymieniony na nowy, bieżącej generacji G2V2. Gdy natomiast zobaczyli na pokładzie starsze urządzenie, uznali to za podejrzenie złamania przepisów i wszczęli postępowanie administracyjne. By móc kontynuować swoją trasę, przewoźnik musiał wówczas wpłacić około 4200 euro na poczet przyszłej kary.
Firma okazała się członkiem rumuńskiego stowarzyszenia UNTRR. To natychmiast nawiązało się kontakt z czeskimi służbami, domagając się wyjaśnień oraz zwrotu pieniędzy. W odpowiedzi pojawiło się stwierdzenie, że pobrana kwota nie jest dosłowną karą, a jedynie kaucją na rzecz potencjalnego złamania przepisów, wobec którego zaszły podejrzenia. Czesi wyrazili też gotowość do zwrócenia kaucji, ale tylko pod warunkiem dostarczenia dodatkowej dokumentacji tachografu, potwierdzającej, że jest to urządzenie typu G2V1, nadal dopuszczalne na trasach międzynarodowych.
Kontrola w Niemczech
Drugi przypadek został opisany w artykule: https://40ton.net/750-kary-za-legalny-tachograf-niemiecka-kontrola-i-dokumenty-ktore-moga-pomoc/. Opis tego przypadku zawiera także wskazówki w razie napotkania podobnego problemu.
W trakcie akcji kontrolnej w Donaueschingen, nieopodal szwajcarskiej granicy, inspektorzy zatrzymali ciężarówkę z tachografem marki Stoneridge z 2020 roku. Mowa tutaj o tak zwanym inteligentnym tachografie pierwszej generacji, znanym też pod nazwami „Smart Tacho 1” lub po prostu „G2V1”. Urządzenia tego typu montowano do ciężarówek z roczników 2019-2023 i aż do 18 sierpnia 2025 roku będą one legalnym wyposażeniem w transporcie międzynarodowym.
Niestety, podobnie jak w sprawie z Czech, niemieccy inspektorzy zignorowali tę ostatnią datę. Oczekiwali, by w ciężarówce już teraz znajdował się inteligentny tachograf drugiej generacji („Smart Tacho 2” lub „G2V2”). Z tego też powodu chcieli nałożyć na przewoźnika karę w wysokości 750 euro.
Na szczęście firmie udało się wybronić, dzięki kilku dokumentom przedstawionym w trakcie kontroli. Tutaj też dochodzimy do instruktażowej części tekstu, gdyż przewoźnik podzielił się ze mną listą argumentów, które przekonały BALM do porzucenia obiekcji.
Po pierwsze, pomógł wydruk z tachografu z widoczną homologacją, określającą typu urządzenia. Na przykład „e5 000441266/…”;
Po drugie, pomogło powołanie się na unijne rozporządzenie 2016/799, informujące o istnieniu czegoś takiego, jak inteligentny tachograf pierwszej generacji;
Po trzecie, pomogło powołanie się na unijne rozporządzenie 2020/1054, zmieniające główne rozporządzenie 165/2014, określające terminy obowiązkowej wymiany tachografów i osobno odnoszące się do inteligentnych urządzeń pierwszej generacji (art. 3 ust. 4).
Zbliżające się kolejne terminy graniczne dotyczące wymiany tachografów.
Przed 19 sierpnia 2025 należy wymienić tachografy G2V1 w przewozach międzynarodowych w UE. Oznacza to, że zostało już tylko 4 miesiące na wymianę tachografów w nowszych pojazdach (nawet niespełna dwu-letnich), czyli rejestrowanych pomiędzy czerwcem 2019, a sierpniem 2023 roku.
Dodatkowo od 1 lipca 2026 roku tachografy G2V2 muszą stać się wyposażeniem samochodów ciężarowych o DMC między 2,5 a 3,5 tony, które wykonują zarobkowy transport międzynarodowy, między krajami Unii Europejskiej, a także Szwajcarią, Wielką Brytanią oraz Liechtensteinem. Będzie to dotyczyło zarówno pojazdów nowo rejestrowanych, jak i używanych.
W ramach usług świadczonych przez BRK możemy dla Państwa przygotować na podstawie przesłanych danych pobranych z tachografów szczegółowy raport dot. obowiązkowej wymiany tachografów z dokładnym wskazaniem rodzajów posiadanych tachografów i dat ich wymiany. Jeśli są Państwo naszymi klientami to wystarczy zapytać o ten raport opiekuna, jeśli nie korzystają jeszcze Państwo z naszych usług to zachęcamy do kontaktu: brk.pl/kontakt