W styczniu br. zakończyły się konsultacje społeczne, nad kolejna wersją projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy – Prawo przewozowe. To już trzecia wersja projektu mająca na celu wspomóc branżę transportu drogowego między innymi poprzez wdrożenie regulacji dla pośredników w transporcie drogowym rzeczy oraz wdrożenia rozwiązań obniżających koszty funkcjonowania przewoźników drogowych w czasie kryzysu.
Nowe wymogi dotyczące spedycji
Ustawa przewiduje nałożenie obowiązków na podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem drogowym i występujące jako pośrednicy przy przewozie rzeczy, spedytorzy lub podwykonawcy, przy zlecaniu przewozów drogowych rzeczy krajowym i zagranicznym przewoźnikom. Ma być wprowadzony zakaz zlecania przewozów podmiotom, które nie mają uprawnień. Pośrednicy i zlecający będą zobowiązani do weryfikacji uprawnień podmiotów mających wykonać przewóz.
Zmiany maja nastąpić w systemie dokumentowania i potwierdzania sytuacji finansowej firmy pośrednika. Dokumentowanie posiadania kapitału w wysokości 50 tys. euro ma być możliwe m.in. poprzez polisę ubezpieczeniową. W tym zakresie przewiduje się doprecyzowanie w rozporządzeniu wymogów jakie będzie musiała spełnić ta polisa.
Ponadto Ministerstwo Infrastruktury proponuje wprowadzenie odpowiedzialności pośrednika przy przewozie rzeczy, spedytora oraz podwykonawcy za wypłatę należności dla przewoźnika drogowego za realizację zleconego przewozu, a także za wypłatę zaległego wynagrodzenia kierowcy wykonującego przewóz drogowy.
Nowe wymogi dla zarządzających transportem
Projekt ustawy precyzuje wymogi wobec zarządzających transportem. W tym zakresie uwzględniono m.in. postulat ZMPD, aby zarządzający transportem, nie mogli kierować operacjami transportowymi w nie więcej niż u dwóch przewoźników drogowych. Zarządzający nie będą mogli także jednocześnie być zarządzającymi na podstawie umowy o pracę i innych umów (np. zleceń). Niniejsze ograniczenie nie będzie dotyczyło właścicieli, współwłaścicieli przedsiębiorstwa, wspólnika spółki, członka zarządu spółki lub przewoźnika drogowego będącego osobą fizyczną.
Krótsze terminy płatności
Jedne z najważniejszych dla przewoźników propozycji zmian zawarte są w przepisach epizodycznych. Planuje się wprowadzenie na okres 24 miesięcy zmian w zakresie terminu zapłaty za wykonanie usługi przewozowej. Termin ten ma wynosić 14 dni, z możliwością jego przedłużenia do 30 dni.
Mniejsze składki ZUS dla kierowców międzynarodowych
Została także opracowana propozycja rozwiązań prawnych zakładająca tymczasowe zmniejszenie obciążeń przewoźników z tytułu odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne kierowców. W okresie 12 miesięcy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych ma być obniżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Kiedy przepisy mogą wejść w życie?
Należy podkreślić, że proponowane rozwiązania będą dopiero podane kolejnym uzgodnieniom rządowym, a w przypadku ich przyjęcia zostaną skierowane do dalszych prac parlamentarnych. Na tą chwilę nie można jednoznacznie określić czy, kiedy i które zmiany przedstawione w projekcie wejdą w życie.
Co można zrobić już teraz?
Biorąc pod uwagę aktualną sytuację finansową przewoźników, każdego dnia przeprowadzamy audyty dla naszych klientów oraz doradzamy jak skutecznie obniżać koszty związane z zatrudnieniem kierowców.
Dlatego też stworzyliśmy autorskie rozwiązania oparte o bezpieczne zapisy regulaminowe pozwalające znacznie obniżyć koszty ZUS i PIT dla kierowców.
Każdy klient BRK, który zastosował proponowane przez nas rozwiązania, jest w stanie wygenerować oszczędności sięgające blisko 20-30% wszystkich kosztów pracowniczych.
Jeśli chcesz poznać szczegóły zapraszamy do kontaktu: 880377477 ; 607755833
Źródło:
- Informacja ZMPD: https://zmpd.zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=9836
- Projekt zmian: https://legislacja.gov.pl/docs//2/12384254/13053626/13053627/dokument698894.pdf
- Przebieg procesu legislacyjnego: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384254/katalog/13053626#13053626Co m