Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek zgłoszenia międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy do Rejestru Międzynarodowych Przewozów Drogowych (RMPD) w ramach Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) został poszerzony o podmioty z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Oznacza to, że każdy przewóz przez/z/do terytorium Polski do/z krajów trzecich (na który jest wymagane zezwolenie lub z takiego zezwolenia byłby zwolniony) realizowany przez unijnych przewoźników musi zostać zgłoszony do SENT.
Przykład przewozu wymagającego zgłoszenia do 1 stycznia 2025 – firma niemiecka realizuje przewóz Niemcy -> Ukraina przez terytorium Polski. Lub, gdy firma litewska realizuje przewóz Ukraina -> Polska.
W/w zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem jazdy na terytorium Polski. Dodatkowo na terenie całej trasy przewoźnik musi zapewnić przekazywanie aktualnych danych GPS do systemu SENT.
Obowiązek ten wprowadziła ustawa z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym i obowiązuje on podmioty zagraniczne z państw spoza UE od 1 listopada 2024 r. (pisaliśmy o tym w artykule: https://brk.pl/od-1-listopada-obowiazkowe-zgloszenia-sent-dla-przewoznikow-z-krajow-trzecich/), zaś podmioty zagraniczne z państw UE od 1 stycznia 2025 r.
Podczas tworzenia w/w przepisów zastanawiano się nad wprowadzeniem także obowiązku zgłoszenia każdego kabotażu wykonywanego przez przewoźników unijnych w Polsce, jednak finalnie zrezygnowano z tego obowiązku.
Uwaga! Zmiana dotyczy przewoźników zagranicznych. Polski podmiot, mający siedzibę w Polsce i wykonujący międzynarodowy przewozów drogowy rzeczy, na który jest wymagane zezwolenie lub z takiego zezwolenia byłby zwolniony (do krajów trzecich), nie jest zobowiązany do przesyłania zgłoszenia przewozu w SENT.