GITD udostępniło właśnie na swojej stronie przypomnienie o obowiązkowej wymianie tachografów w transporcie międzynarodowym.
Kto musi wymienić tachografy?
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia UE 165/2014 wymianie podlegają tachografy we wszystkich pojazdach użytkowanych w państwie członkowskim innym niż ich państwo członkowskie rejestracji, czyli wykonujące przewozy międzynarodowe w UE.
Tachografy muszą być więc wymienione we wszystkich pojazdach polskich firm, które będą się poruszać po drogach innych krajów UE. Bez wyjątków tachografy muszą być więc wymienione w międzynarodowych przewozach w ciężarówkach, ciągnikach siodłowych i autobusach. Nie ma znaczenia także czy przewozy są wykonywane zarobkowo, czy na potrzeby własne.
Uwaga! Wymiana tachografów nie dotyczy przewozów wyłącznie krajowych (po Polsce) oraz międzynarodowych bez przekraczania granic innych państw członkowskich (np. Polska <–> Ukraina).
Do kiedy należy wymienić tachografy?
Czasu jest coraz mniej, w przepisach zapisane są są dwa terminy wymiany, w zależności od obecnie używanego tachografu:
- do końca 2024 roku muszą zostać wymienione tachografy analogowe i cyfrowe G1 (montowane do połowy czerwca 2019 w nowych pojazdach)
- Do sierpnia 2025 roku muszą zostać wymienione także tachografy G2V1 (montowane od czerwca 2019 do sierpnia 2023 w nowych pojazdach)
Jakie są konsekwencje braku wymiany?
Brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie międzynarodowych przewozów drogowych, a nieprzestrzeganie tego obowiązku będzie wiązało się w Polsce z nałożeniem kary finansowej: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Za granicą kary mogą być znacznie wyższe, znacznie wyższy może być też koszt wymiany tachografu po kontroli w innym kraju.
Wszystkie inspekcje w 2024 roku mają być obowiązkowo doposażone w rozwiązania pozwalające na zdalny odczyt tachografów poprzez technologię DSRC. Od początku 2025 roku wszystkie tachografy w przewozach międzynarodowych będą już wysyłać te dane, więc weryfikacja, który tachograf nie został wymieniony będzie bardzo ułatwiona.
Aby uniknąć ryzyka związanego z odkładaniem na koniec roku obowiązku wymiany tachografu na inteligentny drugiej wersji, zalecamy wymianę sprzętu bez zbędnej zwłoki. Obecnie w warsztatach tachografów są dostępne duże ilości nowych tachografów, jak również obłożenie pracą nie jest duże.