Od 21 sierpnia br. w nowych pojazdach montowane są obowiązkowo najnowsze tachografy G2V2, czyli tzw. smart w wersji 2-giej. Dużymi krokami zbliża się też ostateczny termin wymiany tachografów w transporcie międzynarodowym. Tachografy te posiadają nową funkcję pozwalającą na rejestracje załadunków i rozładunków – kiedy i czy kierowcy muszą używać tej funkcji?
W tym temacie wypowiedziała się już KE w pytaniach i odpowiedziach:
“15. W jaki sposób organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa mogą egzekwować rejestrację
załadunku i rozładunku, jeżeli kierowcy nie są prawnie zobowiązani do zapisywania takich
czynności?
Art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014
Druga wersja inteligentnych tachografów musi posiadać nową funkcję automatycznego zapisywania
położenia pojazdu podczas załadunku i rozładunku. Kierowca musi uruchomić funkcję zapisywania
położenia i wskazać załadunek, wyładunek lub jednocześnie załadunek i rozładunek, aby tachograf
zarejestrował położenie pojazdu. Czynność tę wykonuje się ręcznie za pomocą menu tachografu.
W rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 rzeczywiście nie zobowiązuje się jasno kierowców do zapisywania
załadunku i rozładunku. Sporządzanie zapisów jest jednak ważnym elementem pracy kierowcy, a pełny
zbiór zapisów jest istotny dla zapewnienia, aby kontrole były racjonalne pod względem kosztów i nie
były nadmiernie uciążliwe. Dlatego niezwykle istotne jest, aby kierowcy umieli korzystać ze wszystkich
funkcji inteligentnych tachografów, co ma na celu zapewnienie pełnego zbioru zapisów i uniknięcie
długich kontroli, w szczególności na poboczu.”
Z powyższej odpowiedzi jednoznacznie wynika, że obecne przepisy nie określają obowiązku rejestrowania załadunków i rozładunków przez kierowców w tachografach. W praktyce nie ma także kar za brak rejestracji w tachografie tych danych.
Jeśli kierowca i firma chcą rejestrować załadunki/rozładunki możliwe to jest w menu tachografu:
- w przypadku tachografu VDO w menu Wpisz pojazd -> załadunek/rozładunek:
- w przypadku tachografu stoneridge w menu Miejsca -> załadunek/rozładunek.
Taka operacja zapisze się w pamięci tachografu oraz kart kierowców (G2V2) wraz z dokładną lokalizacją GNSS.