W lutym 2022 wprowadzono ważne zmiany w wyliczaniu wynagrodzenia kierowców w ruchu międzynarodowym. Główne zmiany dotyczą braku możliwości wypłaty nieopodatkowanych i nieoskładkowanych delegacji dla kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe oraz konieczności zastosowania tzw. ulg, które obniżają odpowiednio podstawę opodatkowania i oskładkowania wynagrodzenia.
Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia kierowców po wspomnianych zmianach jest skomplikowane i wieloetapowe, co powoduje powstanie wielu pytań. Wiele z nich dotyczy tzw. wirtualnych diet, które są obliczane na zasadach podobnych jak delegacje zagraniczne przed lutym 2022. Jednak nie są one wypłacane kierowcy, a jedynie używane do prawidłowego obliczenia składek i podatku od wynagrodzenia. Poniżej publikujemy oficjalnie dostępne wytyczne, które pozwolą rozwiać wiele wątpliwości.
Wyjaśnienia ZUS
Na oficjalnej stronie internetowej: https://www.zus.pl/-/zasady-ustalania-podstawy-wymiaru-skladek-dla-kierowcow-wykonujacych-zadania-sluzbowe-w-zakresie-przewozow-miedzynarodowych-zmiany-od-2-lutego-2022-r- ZUS opublikował najważniejsze zasady ustalania podstawy wymiaru składek dla kierowców wykonujących zadania służbowe w zakresie przewozów międzynarodowych z uwzględnieniem zmian z lutego 2022.
Wyjaśnienia Ministerstwa Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało wspólnie z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej, Państwową Inspekcją Pracy i Inspekcją Transportu Drogowego, plik PDF, gdzie znajdują się wytyczne w postaci pytań i odpowiedzi w zakresie stosowania i przestrzegania nowych regulacji: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/nowy-model-wynagradzania-kierowcow-przewozow-miedzynarodowych
Obecnie nie ma więcej oficjalnych wyjaśnień zasad dotyczących stosowania ulg od wynagrodzenia dla kierowców w transporcie międzynarodowym. W kolejnych artykułach postaramy się odpowiedzieć na najczęstsze pytania, które nie zostały zawarte w w/w wytycznych.