Od 21 maja 2022 niezbędne jest posiadanie licencji oraz spełnienie innych obowiązków administracyjnych dla zarobkowych przewozów międzynarodowych pojazdami od 2,5 do 3,5 tony DMC.
Początkiem lutego 2022 opisywaliśmy w artykule: https://brk.pl/wymogi-dla-przewozow-miedzynarodowych-pojazdami-od-25-do-35-tony-dmc-maksymalnie-do-20-maja-2022/ niezbędne do spełnienia formalności administracyjne dla tzw. busów. Dla przypomnienia, najważniejsze z nich to:
- Konieczność spełnienia wymogów wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, m. in.:
- wyznaczenie zarządzającego transportem z certyfikatem kompetencji zawodowych
- spełnienie warunków dotyczących centrum operacyjnego oraz bazy eksploatacyjnej
- Dobra reputacja – niekaralność za przestępstwa w dziedzinach określonych w art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) 1071/2009 przedsiębiorcy/wszystkich osób uprawnionych do reprezentacji według KRS/ osoby zarządzającej transportem
- Konieczność posiadania zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd:
- 1800 euro – na pierwszy pojazd,
- 900 euro na każdy następny pojazd
- Konieczność uzyskania licencji wraz z wypisami na każdy pojazd
- Uzyskanie świadectw kierowców dla kierowców spoza UE – na podstawie badań lekarskich oraz psychologicznych (więcej tutaj: https://brk.pl/swiadectwa-dla-kierowcow-wykonujacych-transport-miedzynarodowy-rzeczy-pojazdami-o-dmc-25-35-tony/)
Wszystkie w/w wymogi obowiązują już od 21 Maja 2022. W ciągu pierwszych dni pojawiły się już doniesienia o pierwszych kontrolach, np. w artykule:
https://www.dostawczakiem.pl/akcja-bus-na-dk-92-mandaty-wedlug-obowiazujacej-normy/ opisano policyjną kontrolę skupiającą się na wadze pojazdów. Od 21 maja w przypadku zarobkowych przewozów międzynarodowych obowiązuje nowa kara dla przewoźnika – za przekroczenie DMC o ponad 20% grozi dodatkowo 2 000 zł.
Jakie konsekwencje niesie za sobą wykonywanie transportu po 21 maja bez spełnienia wymogów?
W przypadku braku spełnienia wymogu posiadania licencji konsekwencje mogą być jeszcze większe, gdyż kara w Polsce za jej brak to 12 000 zł. Konsekwencje poruszania się bez spełnienia wspomnianych wyżej wymogów zostały opisane w artykule:
https://etransport.pl/wiadomosc,66983,nawet_12_tys_zl_kary_za_kazda_kontrole_drogowa_i_ryzyko_utraty_dobrej_reputacji.html
Ile trzeba czekać na licencję?
GITD informuje, że obecny czas oczekiwania na licencję to miesiąc: https://www.gov.pl/web/gitd/terminy-zalatwiania-spraw w przypadku złożenia kompletnego wniosku. Podkreślone zostało przy tym, że konieczność spełnienia wymagań administracyjnych do dnia 21 maja 2022 r. nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku złożenia wniosku w terminie pozwalającym na jego rozpatrzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, a możliwość złożenia przedmiotowego wniosku była już począwszy od 5 lutego br. Również samo złożenie wniosku nie pozwala wykonywać tego rodzaju transportu.
Na chwilę obecną przepisy są egzekwowane i nie ma informacji o zastosowaniu dodatkowego okresu przejściowego czy łagodniejszego podejścia.