Komisja Europejska początkiem czerwca opublikowała kolejne wyjaśnienia w formie pytań i odpowiedzi – tym razem dotyczą obowiązkowego powrotu pojazdów raz na osiem tygodni, który obowiązuje od 21 lutego 2022.
Komisja odpowiada na następujące pytania:
- Które pojazdy objęte są regułą?
- Gdzie powinien wrócić pojazd?
- Na jak długo pojazd powinien wracać?
- W jaki sposób pojazd powinien wrócić?
- Jak obliczany jest okres 8 tygodni?
- W jaki sposób uwzględnia się dni wolne od pracy i weekendy przy obliczaniu ośmiotygodniowego okresu?
- W jaki sposób przedsiębiorstwo transportowe powinno udowodnić, że wypełniło zobowiązanie?
- Czy dane z tachografu można wykorzystać jako dowód?
- W jaki sposób powinna przebiegać współpraca między państwami członkowskimi?
Wytyczne dostępne są na oficjalnej stronie KE: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/market-rules/rule-return-vehicle-applicable-21-february-2022_pl?etrans=pl (link do automatycznego tłumaczenia z j. angielskiego)
Najważniejsze punkty wynikające z wyjaśnień:
- Reguła ma zastosowanie do międzynarodowych zarobkowych przewozów rzeczy (powyżej 2,5t) oraz osób (powyżej 9 osób)
- Pojazd powinien powrócić do jednego z centrów operacyjnych w państwie członkowskim siedziby przedsiębiorstwa posiadającego pojazd do dyspozycji (w przypadku przewoźników z polską licencją pojazd powinien wrócić do jednego z centrów operacyjnych w Polsce)
- Firma może posiadać więcej niż jedno centrum operacyjne w kraju siedziby, pojazd może wrócić do dowolnego z nich (każde powinno być zgłoszone do GITD).
- Nie został określony minimalny czas na jaki pojazd ma wrócić, liczy się sam fakt powrotu
- Pojazd nie musi wracać na kołach, może zostać przewieziony. Nie musi także przewozić ładunku.
- Skomplikowano sposób liczenia 8 tygodni. Liczy się 56 pełnych dni kalendarzowych od opuszczenia kraju. W obliczeniach maksymalnego okresu należy wziąć pod uwagę święta oraz to czy okres nie kończy się w weekend.
- Nie został określony sposób dokumentacji powrotu, może to więc być każdy dokument określający lokalizacje pojazdu np. dane z tachografów inteligentnych, czy listy przewozowe.
- Służby kontrolne powinny współpracować w zakresie kontroli powrotu pojazdów
Więcej na stronie: https://40ton.net/obowiazek-zjazdu-ciezarowki-do-kraju-kontrole-maja-opierac-sie-na-tachografach/