Komisja Europejska opublikowała pierwsze wyjaśnienia dotyczące nowych zasad kabotażu obowiązujących od 21.02.2022
Opublikowane wyjaśnienia odnoszą się do przepisów rozporządzenia (UE) 2020/1055, obowiązujących od 21 lutego 2022 r., w szczególności do nowych zasad kabotażu, które opisaliśmy w tym artykule.
Podobnie jak w przypadku poprzednich wytycznych KE, te również zostały przygotowane w formie pytań i odpowiedzi. Tym razem KE wyjaśnia m.in. następujące zagadnienia:
- Kiedy przewoźnik może wykonać kabotaż?
- Czy wszystkie przewożone przesyłki w transporcie międzynarodowym muszą zostać dostarczone przed rozpoczęciem kabotażu?
- Czy przewóz palet, kontenerów lub pustych opakowań jest międzynarodowym przewozem drogowym i czy stanowi operację kabotażową?
- Czy w przewozie kabotażowym może być kilka miejsc załadunku lub rozładunku?
- Czy dla jednej operacji kabotażowej może być kilka dokumentów przewozowych?
- Jak liczone są okresy czasu wskazane w przepisach o kabotażu?
- Czy kabotaż może być wykonywany więcej niż w jednym państwie członkowskim?
- Jakie dokumenty są wymagane podczas kabotażu?
Łącznie w wyjaśnieniach znajduje się 17 pytań i odpowiedzi. Z najważniejszych odpowiedzi można wyczytać m. in., że okres 4 dni zakazu kabotażu tym samym pojazdem w tym samym kraju jest traktowany jako 4 pełne kolejne dni kalendarzowe (od 00 do 24) oraz, że po wyjeździe z danego kraju po nawet jednej operacji kabotażowej ten zakaz już obowiązuje. Zachęcany do zapoznania się z pełną treścią wyjaśnień:
- Na oficjalnej stronie KE są one dostępne obecnie w języku angielskim:
https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/market-rules/rules-cabotage-applicable-21-february-2022_en - Dostępne jest jednak maszynowe tłumaczenie na język polski:
https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/market-rules/rules-cabotage-applicable-21-february-2022_pl?etrans=pl
Leave a reply