Aktualizacja!
Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw została podpisana przez Prezydenta oraz opublikowana oficjalnie w Dzienniku Ustaw w dniu 28.01.2022. Tym samym zakończył się proces legislacyjny.
Link do Ustawy: https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000020901.pdf
—————
Ważne zmiany dla przewoźników stały się faktem. Rząd ostatecznie 26 stycznia 2022 przyjął 15 z 16 poprawek Senatu i zakończył pracę nad zmianą prawa dotyczącego transportu drogowego w Polsce.
Jedna odrzucona poprawka miała wprowadzić abolicję za ewentualne błędy dotyczące rozliczenia podatku oraz składek w początkowym okresie po zmianach w naliczaniu wynagrodzeń.
Przyjęte poprawki dotyczą m. in.:
- złagodzenia wymagań dotyczących wielkości bazy eksploatacyjnej – łączna ilość miejsc parkingowych na wszystkich bazach powinna odpowiadać liczbie 1/3 zgłoszonych pojazdów (wcześniej proponowano 1/2)
- rozszerzenie katalogu firm mogących współpracować z zarządzającym na podstawie umowy zlecenia – usunięcie ograniczenia, które zezwalało na taką formę wyłącznie mikro-przedsiębiorcom
- znaczne ograniczenie zmian w taryfikatorze – głównie do naruszeń wynikających z pakietu mobilności
- możliwość wyłączenia z tworzenia pełnej ewidencji czasu pracy dla kierowców zatrudnionych w systemie zadaniowym, lub otrzymujących ryczałt za pracę w nadgodzinach oraz godzinach nocnych
- doprecyzowanie do jakiego rodzaju dyżuru (50%) zalicza się przerwy kierowcy wynikające z rozporządzenia 561/2006
Wszystkie poprawki znajdują się tutaj (przyjęte zostały wszystkie poza poprawką nr. 15).
Powyższe poprawki nieznacznie zmieniły inne nowości, które wprowadza wspomniana Ustawa. Wszystkie inne zmiany dotyczące transportu drogowego zostały opisane przez nas już wcześniej, znajdują się tutaj. Najważniejsze są jednak zmiany dotyczące wynagrodzeń (brak delegacji dla kierowców wykonujących transport międzynarodowy), które zostały opisane tutaj.
Leave a reply