W Polsce obecnie procedowany jest projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym, o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. W poprzednim artykule opisywaliśmy rewolucyjne zmiany zawarte w tym projekcie dotyczące wynagrodzeń kierowców. W tym artykule skupimy się na pozostałych zmianach, których pojawia się dosyć sporo. W większości są one związane z dostosowaniem polskich przepisów do pakietu mobilności:
- Konieczność dostosowania bazy do wielkości floty pojazdów – łączna ilość miejsc parkingowych na wszystkich bazach przewoźnika łączna wielkość musi być dostosowana do co najmniej połowy liczby pojazdów będących w jego dyspozycji.
- Konieczność uzyskania licencji oraz spełnienia warunków zawodu przewoźnika drogowego dla firm wykonujących międzynarodowe zarobkowe przewozy rzeczy pojazdami powyżej 2,5 tony DMC (m. in. baza eksploatacyjna, zarządzający transportem, zabezpieczenie finansowe na każdy pojazd, licencja oraz wypisy, świadectwa kierowców) . Dodatkowo dla tych pojazdów ustalono kary za przeważenia zależne do % przekroczenia DMC od 500 do 2000 zł.
- Obowiązkowe coroczne informowanie o liczbie zatrudnionych pracowników oraz o liczbie kierowców wykonujących operacje transportowe w ostatnim roku.
- Zakaz wykonywania przewozów pojazdami zarejestrowanymi poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Możliwość kontaktowania się kierowcy z firmą podczas kontroli drogowych, w celu np. przedstawienia dowodów, których brakuje w pojeździe.
- Rozszerzenie katalogu dokumentów, które może kontrolować ITD:
- Podniesiono wysokość większości kar w taryfikatorze oraz dodano nowe punkty:
- odpoczynek powyżej 45 godzin odebrany w kabinie pojazdu (po 50 zł dla kierowcy, zarządzającego oraz firmy);
- brak dokumentacji dotyczącej organizacji powrotu kierowcy maksymalnie co 4 tygodnie (150 zł firma, 50 zł zarządzający);
- brak wpisu kraju przekroczenia granicy po 02.02.2022 (mandat dla kierowcy – 100 zł za każdy dzień);
- brak powrotów pojazdów co maksymalnie 8 tygodni po 21.02.2022 (2000 zł firma);
- brak dokumentacji wymaganej przez ITD, np. listów przewozowych, dokumentacji dot. delegowania (3000 zł firma).
- Zmieniono zasady liczenia limitu czasu pracy w porze nocnej – po zmianach czas pracy będzie liczony nie w dobie 24-godzinnej, a pomiędzy odpoczynkami (dziennymi lub dziennym i tygodniowym).
- W skutkach ustawy przewidziano znaczny wzrost zatrudnienia w ITD w najbliższych latach.
Na jakim etapie są prace?
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw – wprowadzający zmiany w wynagrodzeniach kierowców został już uchwalony przez Sejm w dniu 15 grudnia 2021 – zdecydowaną większością głosów:
Teraz ustawa trafi do Senatu, gdzie najprawdopodobniej będzie rozpatrywana 11 stycznia, czyli na najbliższym posiedzeniu. Termin rozpatrzenia jej przez Senat upływa w dniu 14 stycznia 2022 r. Zgodnie z informacjami przekazanymi podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury w Senacie mogą zostać wprowadzone jeszcze poprawki do zapisów wspomnianej ustawy, np. w zakresie zmian wysokości kar lub wielkości bazy eksploatacyjnej.
Źródło:
- Projekt zmian przekazany do Senatu 15.12.2021:
http://orka.sejm.gov.pl/opinie9.nsf/dok?OpenAgent&1835_u - Przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie:
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=BD3730F9BC0D325AC12587A6004DB1A6
Zachęcamy do skorzystania z naszych szkoleń:
https://brk.pl/pakiet-mobilnosci-2022-przygotuj-sie-na-zmiany-z-ekspertami-brk/
Nasi eksperci chętnie doradzą i pomogą przygotować się do zbliżających się zmian!
Leave a reply